Over Martin

Mijn naam is Martin van Rooij (1963). Ik werk als freelance communicatieadviseur en tekstschrijver en ben gespecialiseerd in ghostwriting. Opmerkelijk eigenlijk, want ik had een heel andere loopbaan in gedachten.

In 1990 studeerde ik als muziekwetenschapper af aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Omdat er geen werk was, begon ik als orderpicker in een magazijn van Philips. Ik had me een andere start van mijn carrière voorgesteld..

In 1991 veranderde de situatie ingrijpend. Ik kreeg een baan als staffunctionaris bij Muziekcentrum Frits Philips. Een fonkelnieuwe concertzaal in mijn eigen stad, met bovendien een fantastische akoestiek.

Wat was ik blij!

De organisatie groeide en uiteindelijk belandde ik op de afdeling PR & Marketing. Mooi werk, maar ik was er niet in geschoold. Na twee jaarcontracten was het einde oefening.

Op de valreep gebeurde er iets wat mij een enorme duw in de goede richting gaf.

Kort voor mijn afscheid interviewde ik de concertmeester van het wereldberoemde Orkest van de Achttiende Eeuw. Het werd een onderhoudend verhaal, mede dankzij de kostelijke anekdotes waarvan Lucy van Dael me deelgenoot maakte.

Mijn collega’s waren stomverbaasd.

Ze hadden niet verwacht dat er gedreven verteller in mij school. Zelf was ik ook verbaasd. Maar vooral: blij. Ik had altijd al het gevoel dat ik talent had voor het vak. Nu kwam het eruit. Prompt kreeg ik ideeën voor het vervolg.

Ik schreef me in voor een gerichte HBO-opleiding: communicatie aan Fontys Hogescholen Eindhoven, op dat moment aangemerkt als de beste communicatieopleiding van Nederland.

Tijdens de opleiding was er heel veel aandacht voor schrijfvaardigheid. Persberichten, long copy, short copy, interviews, artikelen en betogen. Meters maken en kwaliteit leveren. Daarnaast kende de opleiding een stevige economiecomponent. Die komt me nog dagelijks van pas als ik ondernemers interview.

Ondertussen ging ik aan de slag als freelance tekstschrijver. Kees van Dommelen, communicatieadviseur bij de gemeente Eindhoven, gunde me mijn eerste opdracht. Er kwamen vervolgopdrachten, ik deed ervaring op en het aantal opdrachtgevers groeide gestaag.

Gaandeweg ontwikkelde ik een eigen stijl. Aanvankelijk had ik vooral oog voor de inhoud. Ik wilde volledig zijn en de feiten moesten kloppen.

Maar feiten overtuigen ons lang niet altijd en feitelijke informatie is zelden boeiend.

Daarom ben ik steeds meer aandacht gaan geven aan de vorm. Aan retorische middelen, stijlmiddelen en spreektaal in plaats van schrijftaal.

Eenmaal in het bezit van een heel instrumentarium was de vervolgstap logisch: ik werd ghostwriter. Sindsdien schreef ik tientallen toespraken, voorwoorden en blogs voor ministers, burgemeesters, wethouders en directeuren van bedrijven.

Het mooiste compliment dat ik als tekstschrijver kreeg was: 'Dat is precies wat ik wil zeggen, alleen had ik het zelf nooit zo mooi kunnen verwoorden.'

Wil jij inspireren en overtuigen? Ik ben graag je spreekbuis.