Voorwoord: verplichte kost of sprankelende ouverture?


Burgemeesters, wethouders maar bestuurders in het bedrijfsleven krijgen vaak het verzoek een voorwoord of een aanbeveling te schrijven voor een jubileumboek, een jaarboek of een almanak. Zo'n woord vooraf geeft de uitgave een zeker aanzien.

Voorwoord als sprankelende ouverture


Vaak wordt zo'n verzoek ingewilligd. Dat wil niet zeggen dat de burgemeester zo'n tekst zelf schrijft. Vaak heeft hij daar de tijd niet voor. Hier komt de ghostwriter in beeld.

Namens de bestuurder doe ik een voorstel. Soms wordt dat meteen overgenomen, soms wordt er nog wat in gewijzigd. Uiteraard heeft de tekst die uiteindelijk wordt geplaatst de goedkeuring van de betreffende bestuurder. Het is zijn verhaal.


Aanbeveling waaraan aandacht is besteed



Beknopte briefing
De briefing voor een voorwoord is vaak heel summier. Een voorbeeld: een studievereniging wil een voorwoord van 300 woorden voor de almanak, met daarin het thema van het nieuwe studiejaar verwerkt.

Dat thema lijkt op het eerste gezicht vaak met geen mogelijkheid in verband te brengen met het verhaal dat de burgemeester graag vertelt, bijvoorbeeld wat zijn stad tot een aantrekkelijke studentenstad maakt.

Lastig? Valt wel mee. Ik zie het als een uitdaging. Dit zijn voor een ghostwriter de leukste opdrachten. Natuurlijk is het even puzzelen en vergt het creativiteit om ogenschijnlijk onverenigbare zaken op een logische manier met elkaar te verbinden. Maar als het lukt, is de bevrediging groot.

Hieronder vind je een voorwoord van burgemeester Van Gijzel voor het jubileumuitgave dat is uitgebracht bij het tienjarig bestaan van lichtevenement Glow. Welke termen zouden daar nou bij passen...? ;-)

Gloeien van trots

Terugblikken op Glow roept bij mij vaderlijke gevoelens op. Niet dat ik op de een of andere manier aan de basis sta van dit prachtige Eindhovense festival; die eer komt anderen toe. Maar net zoals een ouder zich verbaast over hoe snel zijn kind is gegroeid en hoe mooi het is geworden, zo zie ik met een mix van verbazing en bewondering hoe Glow zich in slechts tien jaar tijd heeft ontpopt tot een prachtige, veelkleurige vlinder.

De cijfers spreken boekdelen. In 2014 trok Glow maar liefst 650.000 bezoekers. Daarmee is het qua bezoekersaantallen in tien jaar tijd opgeklommen tot het vierde vrij toegankelijke festival van Nederland. Vierde van de 363 vrij toegankelijke festivals! Niet alleen het publiek heeft Glow ontdekt, ook de pers. Zowel in ons eigen land als (ver) daarbuiten. Deze publiciteit heeft – als we hem zouden moeten betalen – een waarde van € 750.000. En de bezoekers van Glow besteden rond hun bezoek aan Glow voor maar liefst € 21,5 miljoen in winkels, hotels, cafés en restaurants.

Achteroverleunen dan maar? Niks ervan! De mensen achter Glow branden van ambitie. We gaan het anders doen. Slimmer. Een voorbeeld. In het begin kocht Glow de meeste lichtprojecten in het buitenland in. Over een poos is het gros van de lichtprojecten echter in onze eigen regio bedacht en gemaakt. Logisch, want onze regio loopt over van de technologische bedrijven die wereldwijd marktleider zijn en barst van het technische en creatieve talent. Glow brengt al deze ‘bright talents’ op Strijp-S samen met internationale lichtontwerpers en kunstenaars. Ze koppelen geavanceerde technologie aan ongebreidelde verbeeldingskracht. De komende jaren gaan we met verbijstering zien waar dat toe leidt: prachtige nieuwe toepassingen die mogelijk ook nog eens goed te vermarkten zijn en onze regionale economie verder stimuleren.

Weinig evenementen passen zo goed bij de plaats waar ze worden gehouden als Glow bij Eindhoven. Glow zit in het DNA van Eindhoven. Als het om Glow gaat, gloeien werkelijk alle Eindhovenaren van trots.

Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven