Basisscholen


Basisschool met voldoende leerlingen en tevreden ouders



Ben jij directeur van een basisschool? Dan heb je mijn respect. Al was het maar omdat je heel veel mensen tevreden moet stellen:

  • de kinderen met al hun wensen en behoeften
  • veeleisende ouders
  • je eigen medewerkers
  • een kritische onderwijsinspectie

Waarschijnlijk heb je amper tijd om na te denken over de profilering van je school of om marketing te bedrijven. Het is je vak niet, maar het bestuur van je koepel verwacht het wel van je dat je je leerlingenaantal op peil houdt!

Wat hadden je voorgangers het makkelijk! De kinderen kwamen vanzelf naar de school.

Maar de tijden zijn veranderd. De bevolking krimpt. De vijver waarin jij en je collega’s vissen, wordt kleiner. Bovendien gooien sommige van je collega’s geregeld wat voer in het water en werpen ze professionele hengels uit.

Daar zit jij, met je hengeltje van bamboe…

Terwijl jij druk was te zorgen voor de kwaliteit van het onderwijs, hebben je collega’s stevige stappen gezet. Misschien namen ze wel een communicatiebureau in de arm. Ze zaten in ieder geval niet stil.

Daardoor is DIT je misschien wel overkomen:

  • Een nabijgelegen school verspreidt flyers in de wijk waar jouw school staat
  • Een school in de buurt heeft een flitsende app ontwikkeld, die met name jonge ouders aanspreekt en het goed doet tijdens een kennismakingsgesprek
  • De ene na de andere school om je heen profileert zich met bijzondere vakken, zoals Engels of Techniek vanaf groep 1.

Als jij de zaken op hun beloop laat, dreigt het volgende te gebeuren:

  • jonge ouders die hun eerste kind willen aanmelden, kiezen voor een flitsendere school, met een goede website, een handige app en communicatie die hen aanspreekt;
  • stapje voor stapje daalt je leerlingenaantal; je nadert de opheffingsnorm...;
  • je zoekt naar middelen om binnen je budget te blijven, grotere groepen bijvoorbeeld.

Gevolg: ouders en medewerkers raken ontevreden. Voor je het weet, bevind je je in een neerwaartse spiraal.

Herken je dit? Dan wordt het tijd om je zorgen te maken. Moet je in paniek raken? Nee. Je kunt het tij keren, mits je niet te lang wacht en aan de slag gaat met marketing en communicatie.

Werkt dat dan? Werpt dat dan zijn vruchten af? Het antwoord is ja.

Ik heb veel samengewerkt met een basisschooldirecteur die steevast werd ingezet als troubleshooter. Zat een van de scholen van de koepel waar hij werkte in zwaar weer, dan werd hij erop uitgestuurd om puin te ruimen.

Hij bewandelde meerdere sporen tegelijkertijd. Uiteraard keek hij naar de kwaliteit van het onderwijs en de leerkrachten en sprak hij met ouders. Als het moet, nam hij stevige stappen, bijvoorbeeld door van sommige medewerkers afscheid te nemen.

Daarnaast nam hij de communicatie onder handen. Hij liet ons huisstijlen ontwikkelen en gaf ons opdracht het interieur en exterieur van een aantal scholen op te frissen. Die brede aanpak werkte. Op deze manier wist hij diverse malen het tij te keren.

Kan doordachte communicatie alles voor je oplossen? Nee. Communicatie is geen wondermiddel. Een goede school begint met goed onderwijs, een prettige en veilige sfeer en – als het even kan – schone toiletten. En ik kom niet bij je poetsen… ;-)

Wat ik wél doe, is samen met jou nadenken over je situatie. We bekijken je positie en brengen je concurrenten in kaart. Wat doen zij beter dan jij? En wat zijn jouw eigen sterke punten? En breng je die wel voldoende onder de aandacht?

Vervolgens:

  • gaan we gestructureerd en regelmatig vertellen wat jouw school tot een goede school maakt en hoe je eraan werkt om hem nog beter te maken
  • zetten we bestaande ouders in als ambassadeurs
  • zoeken we communicatiemiddelen die passen bij je belangrijkste doelgroep: jonge ouders


Rendement


Je vraagt je misschien af wat investeren in je communicatie kost. Mijn advies: vraag jezelf af wat het oplevert.


Als je niets doet, moet je over een paar jaar misschien wel afscheid nemen van je beste jonge leerkrachten, terwijl die juist zo belangrijk zijn voor de aantrekkingskracht van je school. Je leerlingenaantal daalt. Wellicht volgt op termijn een fusie of sluiting.

Kom in actie. Het is nog niet te laat. Bekijk je school eens door de bril van een ondernemer. Eén kind levert je per schooljaar een kleine vierduizend euro op. Dat is ongeveer wat een app kost. Als die app je één kind extra voor één schooljaar oplevert, heb je hem al terugverdiend!

Stel dat het kind acht jaar blijft en er nog broertjes of zusjes volgen…

Je snapt wat ik bedoel. Laten we in gesprek gaan.

Wil je weten hoe basisschooldirecteuren oordelen over mijn werk? Lees dan wat klanten van mij vinden.