Webdesign

In pakweg tien jaar tijd is er op het gebied van webdesign veel veranderd. We weten nu veel beter wat bezoekers van een website verwachten. Ik geef je wat voorbeelden:

  • Websurfers willen geen toeters en bellen. Weg dus met die sliders, flash-animaties en andere aandachttrekkers. Het gaat om de inhoud. Content is king.
  • Webteksten hoeven helemaal niet kort te zijn. Integendeel: hoe meer content, hoe beter de site door zoekmachines wordt gevonden. 
  • Meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt gedaan vanaf een tablet of een smartphone. Meer dus dan vanaf een pc. Met andere woorden: een scherm met een staand formaat. Een goede website voegt zich dus naar het 'device' waarop hij wordt getoond. We noemen dit ook wel een 'responsive design'.
  • Als tekstschrijver hoor je ervoor te zorgen dat de site goed gevonden wordt. Hoe? Door de juiste woorden in de teksten te verwerken en buttons een goede 'call to action' te geven.
Logisch dus dat deze site een responsive design heeft. Bekijk je hem nu op een pc? Bekijk hem dan maar eens op je smartphone of tablet - of andersom. Je zult zien dat alle menuopties beschikbaar blijven en de foto's de juiste verhoudingen behouden.

Uiteindelijk gaat het erom dat je site 'conversie' oplevert. Daarmee bedoelen we het volgende. Het heeft geen zin dat je site veel bezoekers trekt als zij vervolgens niks doen. Je wilt bijvoorbeeld dat ze je product of dienst kopen of hun adres achterlaten.

Samen met jou bekijk ik hoe we het maximale rendement uit je nieuwe site kunnen halen.

Voor het bouwen van overzichtelijke, professioneel vormgegeven en goed vindbare websites werk ik al jaren samen met Ruben Olislagers van Design al Dente.