Moeten webteksten kort zijn of lang?



Websiteteksten: kort of lang?


Wat is een goede lengte voor een websitetekst? Moet een webtekst kort of lang zijn? Dat hangt ervan af.

Als je een tekst schrijft voor een website, hou dan voor ogen dat ongeveer 65% van de bezoekers je site bekijkt op een mobieltje. Dat stelt specifieke eisen aan de techniek van je site; die moet zoals dat heet 'responsive' zijn en zich aanpassen aan het medium waarop hij wordt getoond: desktop, tablet of mobiel.

Het scherm van een mobiele telefoon is klein. Lange teksten lezen niet lekker op een mobiel. Dat pleit er dus voor je teksten kort te houden.

Korte webteksten


Het voordeel van een korte webtekst: je hebt hem snel gelezen. Dat vinden mensen prettig.

Veel mensen websurfen met hun vinger op de muisknop, alsof het een mittrailleur is. Ze hebben haast en willen snel kunnen zien of jouw site biedt waar ze naar op zoek zijn. Is dat het geval, dan willen ze snel tot aankoop overgaan.

Stel, je wilt via internet schoenveters kopen. Heb je dan veel informatie nodig? Lijkt me niet. Als je de kleur, de lengte en de vorm (plat of rond) weet, kun je bestellen.

Lange webteksten


Een klant vroeg me eens met klem: 'Hou je teksten voor mijn website kort. Mensen lezen niet.'

Met alle respect, maar dat is onzin. Met name bij producten waarbij je een groot risico loopt, financieel of anderszins, wil je veel informatie.

Stel, je hebt een ziekte onder de leden voor. Daar is een operatie voor, maar daar zitten behoorlijke risico's aan. Dan wil je toch precies weten hoe je leven er uitziet als je je niet laat opereren en wat het slagingspercentage van die operatie is? Dan ga je echt niet over één nacht ijs.

Hetzelfde geldt voor de aankoop van een woning of een auto. Dan gaat het vaak om grote bedragen. Je verzamelt dan zoveel mogelijk informatie om je keuze te onderbouwen. Je koopt de droomhuis niet op basis van een verkoopbrochure met vooral mooie foto's en hooguit vijftig woorden tekst. Je wilt het naadje van de kous weten.

Content is king
Er is nog een goede reden om langere teksten te schrijven. Zoekmachines zijn er dol op. En al helemaal als je tekst helder is gestructureerd en rijk aan synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.

Daarom vind je op mijn site niet alleen de term tekstschrijver, maar ook aanverwante zoekwoorden zoals copywriter, ghostwriter en blogschrijver. Zo, weer een paar relevante trefwoorden in mijn site verwerkt! ;-)

Ook hier geldt overigens: overdrijf het niet. Ten eerste wil je je lezer niet irriteren en ten tweede kan Google je site op een strafbankje zetten als je zoekwoorden te vaak gebruikt.

Dwell time en bounce
Google registreert precies wat bezoekers doen op een site: hoeveel mensen je site bezochten, waar ze vandaan komen, hoe lang ze op een pagina verbleven en/of hoe snel ze de site weer verlieten.

Dat leidt tot een score. Blijven mensen lang op je site hangen - wat leidt tot een lange dwell time - dan vat Google dat op als een goed teken. Kennelijk heeft jouw informatie de bezoeker wat te bieden. Daardoor stijgt je site in de Google-ranking.

Uiteraard gebeurt het omgekeerde ook. Stel, iemand bekijkt je website en ziet in een oogopslag dat hij niet vindt wat hij zoekt. Dan verlaat hij je site weer binnen enkele seconden; de zogenaamde bounce rate ('stuiter-ratio'). Google ziet een hoge bounce rate als een signaal dat jouw site niet biedt waar de bezoeker op hoopt, wat leidt tot een afwaardering van jouw site in de Google-ranking.

Kortom: je bent erbij gebaat als mensen lang op je site blijven.

Hoe doe je dat? Door veel informatie te bieden. Dat pleit er dus voor je artikelen niet te kort te maken. Een lang en interessant blog kan hoog scoren in Google, waardoor je site aan waarde wint.


Besteed zorg aan de lay-out


Heb je een goede reden om een lange tekst te schrijven? Doe dat dan. Alleen: presenteer hem niet als zodanig!

Cruciaal is dat je jouw tekst 'stopping power' geeft. Geen mens leest immers een tekst meteen van linksboven tot rechtsonder. We 'lezen' als volgt:

  • Eerst scannen we de pagina.
  • Daarna bekijken we de foto's.
  • Vervolgens lezen we de koppen en eventuele tussenkoppen.
  • Dan de lead, ook wel intro genoemd.
  • Uiteindelijk, als we nog niet zijn afgehaakt, lezen we het artikel, de zogenaamde platte tekst.
Na iedere stap maakt de lezer de afweging: lees ik door of haak ik af? Dat doe JIJ nu ook!

Verlevendig daarom het paginabeeld.

Hoe? Bijvoorbeeld door woorden vet of cursief te zetten. Maar: overdrijf het niet. Het moet geen kermis worden.

Gebruik ook tussenkoppen. Opsommingen (bullets) doen het ook heel goed.

H2




Meer weten?


Blog